Różnice między systemem ERP a CRM

Strona główna / Blog / Różnice między systemem ERP a CRM

Systemy ERP i CRM cieszą się największą popularnością wśród oprogramowań wykorzystywanych do prowadzenia i optymalizowania biznesu. Program ERP ( z ang. Enterprise Resource Planning) w dosłownym tłumaczeniu oznacza planowanie zasobów przedsiębiorstwa. Z kolei skrót CRM (z ang. Customer Relationship Management) jest tłumaczony jako zarządzanie relacjami z klientami (zarówno obecnymi, jak i potencjalnymi). Co warto wiedzieć o obu systemach? Jakie są najważniejsze różnice między nimi? Jakie korzyści niesie ze sobą wdrożenie w przedsiębiorstwie systemu ERP i CRM?

Co to jest system CRM?

System CRM składa się zespołu zaawansowanych i jednocześnie prostych oraz intuicyjnych narzędzi przeznaczonych do efektywnego zarządzania kontaktami z klientami. Systemy CRM doskonale sprawdzają się zarówno w firmach oferujących usługi, jak i w przedsiębiorstwach specjalizujących się w sprzedawaniu produktów (bez względu na ich rodzaj). Oprogramowanie Customer Relationship Management pozwala na usprawnienie każdego etapu komunikacji z klientami i osobami potencjalnie zainteresowanymi zakupem produktów bądź usług. Dlaczego sprawna i niezakłócona komunikacja jest tak istotna? Obecnie klienci preferują indywidualne traktowanie, dlatego zbyt długi czas odpowiedzi na zapytania lub co gorsza ich brak, często bywa przyczyną rezygnacji z zakupów. Nawiązywanie długotrwałych relacji z klientami to jeden z najważniejszych elementów budowania lojalności wobec marki.

Co jeszcze oferuje system CRM?

Kolejnym obszarem, w którym oprogramowanie CRM wspiera działalność firm jest sprzedaż. System umożliwia nie tylko kontrolę, ale również analizowanie wybranych wskaźników. W praktyce oznacza to poprawienie efektywności, zwiększenie wydajności i precyzyjne lokalizowanie problemów. Do czego jeszcze można wykorzystać CRM? Przede wszystkim do monitorowania zdarzeń oraz planowania i rozdzielania zadań. Jedno miejsce zapewniające szybki dostęp do wszystkich najważniejszych informacji dotyczących klientów i poszczególnych etapów sprzedaży zapewnia doskonałe warunki do usystematyzowania metodyki pracy.

Co to jest oprogramowanie ERP?

System ERP wyróżnia się przede wszystkim kompleksowością. Oznacza to, że wpływa na każdy obszar działalności przedsiębiorstwa, od planowania, poprzez produkcję, kwestie magazynowania, handlu, kadr, płac, serwisu, wsparcia posprzedażowego, aż po finanse. System ERP skupia dane ze wszystkich działów firmy. Ponadto zapewnia możliwość prezentowania ich w prosty i czytelny sposób. Na ich podstawie można z powodzeniem przeprowadzać zarówno ogólne, jak i bardzo precyzyjne analizy dotyczące np. sposobów na poprawienie efektywności lub zwiększenie wydajności. Należy nadmienić, że systemy ERP to przeważnie otwarte oprogramowanie umożliwiające szybką i bezproblemową integrację z innymi systemami. W ten sposób można zastąpić kilka, nawet kilkanaście różnych programów jednym, uniwersalnym, zaawansowanym i jednocześnie prostym w obsłudze systemem ERP.

Dodatkowe informacje o oprogramowaniu ERP

Enterprise Resource Planning znajduje zastosowanie nie tylko w dużych, ale również w średniej wielkości i niewielkich firmach. Dzięki dostarczaniu rzetelnych informacji i przedstawianiu ich we właściwy sposób oraz we właściwym czasie, przedsiębiorstwo systematycznie staje się bardziej konkurencyjne. Warto również zaznaczyć, że systemy ERP wyróżniają się elastycznością, a co za tym idzie możliwością dostosowania ich wyglądu i funkcjonalności do konkretnego użytkownika. Pomimo ogromnych możliwości i zainwestowanych funkcjonalności, oprogramowanie jest proste i intuicyjne w obsłudze.

Obecnie nowoczesne systemy ERP działają w oparciu o chmurę. Jakie są najważniejsze korzyści wynikające z takiego rozwiązania? Przede wszystkim brak konieczności inwestowania w dodatkową infrastrukturę IT. Ponadto cały proces wdrażania oprogramowania odbywa się całkowicie zdalnie.

Kluczowe różnice różnice między systemem ERP a CRM

Najważniejszą różnicą między systemem ERP a CRM jest zasięg działania. W przypadku Customer Relationship Management mamy do czynienia głównie z obszarem bezpośrednio lub pośrednio związanym z relacjami z klientami (wybrane oprogramowania na rynku wyróżniają się większym zasięgiem działania). Z tego powodu program CRM doskonale sprawdzi się w niewielkich i średniej wielkości firmach, które specjalizują się w oferowaniu różnego rodzaju usług (i nie tylko).

Duże przedsiębiorstwa oferujące setki, tysiące lub dziesiątki tysięcy produktów zdecydowanie powinny postawić na ERP. Dlaczego? Przede wszystkim ze względu na globalny zasięg oddziaływania tego oprogramowania. Oprócz obszaru relacji z klientami, ERP zbiera dane i analizuje informacje ze wszystkich innych działów, w tym planowania, sprzedaży, księgowości, finansów, marketingu, magazynu, płatności, zaopatrzenia, logistyki. Ponadto system ERP umożliwia nadzorowanie i zarządzanie produkcją, kontrolą jakości, obiegiem dokumentów (elektronicznym), a nawet kodami kreskowymi. Czy to wszystko? Oczywiście, że nie. Kolejnym zastosowaniem ERP jest analiza i kontrolowanie majątku trwałego przedsiębiorstwa i zlecanie projektów.

Kolejne różnice między systemami

Wdrożenie systemu CRM jest przede wszystkim zauważalne od strony klientów (obecnych i potencjalnych). Przedsiębiorstwa, w których oprogramowanie zostało wdrożone wyróżniają się automatyzacją działań marketingowych i wysokim standardem obsługi klienta. Z kolei implementacja systemu ERP jest przede wszystkim zauważalna wewnątrz przedsiębiorstwa (i nie tylko). Objawia się poprzez usprawnienie praktycznie każdego procesu. Dodatkowo wdrożenie ERP umożliwia optymalizację, redukcję kosztów i przyspieszenie działań.

Korzyści wynikające z wdrożenia CRM w firmie

Kluczową korzyścią wynikającą ze wdrożenia w przedsiębiorstwie systemu CRM jest wysoki (niejednokrotnie znacznie wyższy niż u konkurencji) standard obsługi klienta. Następną zaletą jest automatyzacja. O ile obsługa niewielkiej liczby zdarzeń jest możliwa bez wykorzystania systemu CRM, to wraz z rozwojem firmy staje się bardzo trudna do wykonania. Automatyzacja obsługi klienta niesie ze sobą obopólne korzyści (zarówno dla klienta, jak i firmy)

Korzyści systemów ERP w przedsiębiorstwie

Pierwszą, najbardziej odczuwalną (choć nie zawsze) korzyścią po wprowadzeniu systemu ERP w firmie jest uporządkowanie danych. Informacje pochodzące ze wszystkich działów są zbierane, zapisywane i przetwarzane w jednym miejscu. Oznacza to, że przy wykorzystaniu tylko jednego narzędzia, użytkownicy mają dostęp do pełnego zakresu danych. Kolejną korzyścią jest możliwość szczegółowej kontroli kosztów. Ma to zasadnicze znaczenie dla rentowności całego przedsiębiorstwa. Dodatkowo system ERP umożliwia precyzyjną lokalizację obszarów działalności, które wymagają poprawy. Dzięki tej funkcjonalności zwiększenie efektywności pracy i wydajności całej firmy jest wysoce prawdopodobne. Enterprise Resource Planning to nowoczesne narzędzie umożliwiające zwiększenie sprzedaży, a co za tym idzie zysków firmy. Z tego powodu jest wybierane przez przedsiębiorstwa, które działają m.in. w wysoce konkurencyjnych branżach.

Podobieństwa między ERP i CRM

Czy systemy ERP i CRM mają cechy wspólne? Tak. Jedno i drugie oprogramowanie wyróżnia się prostą i intuicyjną obsługą. Dlaczego to jest takie istotne? Przede wszystkim ze względu na fakt, że nawet osoby posiadające podstawowe umiejętności korzystania z komputera, po krótkim wprowadzeniu mogą samodzielnie wykorzystywać wszystkie funkcjonalności obu systemów. Kolejnym wspólnym czynnikiem jest elastyczność. Oprogramowania CRM i ERP umożliwiają w wybranych obszarach dostosowanie sposobu działania np. interfejsów do konkretnych preferencji użytkowników.

 

Call Now Button